وین ریت (Win Rate) یا نرخ برد، درصد موفقیت معاملات در بازارهای مالی، از جمله فارکس و ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. این معیار به عنوان شاخصی برای ارزیابی پولساز بودن استراتژی‌های معاملاتی و عملکرد معامله‌گران و تریدرها به کار می‌رود.

در ادامه بررسی خواهیم کرد که وین ریت چیست و چرا باید نرخ برد معاملات، وین ریت سیگنال سرمایه گذاری و هرچیزی را بررسی کنیم. در واقع win rate کمک می کند تا یک تفکر سودساز داشته باشیم. پس از خواندن این مقاله دیگر کسی نمی تواند از شما کلاهبرداری کند یا با حرف هایش شما را فریب دهد. چون شما مفهوم وین ریت را متوجه شده اید.

وین ریت چیست؟

اگر خواهان موفقیت در هر کاری هستید، باید با دقت و ظرافت عمل کنید و حتی کوچکترین جزئیات را نیز رصد و بررسی کنید. در دنیای امروز، کار کردن و تلاش کردن با حدس و گمان و غریزه دیگر کارآمد نیست. برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند روش هایی برای اندازه‌گیری و تحلیل عملکردتان هستید. همه بزرگان جهان این موضوع را خوب میدانند.

وین ریت چیست؟

در بازارهای مالی، یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت، وین ریت یا همان درصد برد در معاملات است. وین ریت نشان می‌دهد که چه تعداد از معاملات شما با سود و چه تعداد با ضرر بسته شده است. عدد win rate که به دست می آورید، به شما در درک نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتیتان و همچنین پیش‌بینی آینده شما در بازار های مالی کمک می‌کند.

به عبارت ساده، نرخ برد نشان می‌دهد که چه تعداد از معاملات انجام شده با یک استراتژی، به سود و چه تعداد به ضرر منجر شده‌اند. مثلا اگر از هر 100 معامله 80 تا با سود و 20 تا با ضرر بسته شود، WIN RATE شما 80% است.

نکته قابل توجه این است که نرخ برد در معاملات، ارتباطی با میزان سرمایه شما ندارد. به عبارت دیگر، چه سرمایه شما اندک باشد (100 دلار) و چه هنگفت(1 میلیون دلار)، وین ریت بالا می‌تواند تضمین کند که به ثروت و نرخ موفقیت بالایی در دنیای ترید می رسید. این موضوع همان اثر پروانه ای، یا همان تصاعد در ریاضی یا به زبان ساده اثر مرکب است که در آینده غوغا می کند!

وین ریت (Win rate) را چگونه محاسبه کنیم؟

فرض کنید یک تریدر از سیگنال‌های فارکس استفاده می‌کند. در طول یک ماه، این تریدر 10 معامله با استفاده از این سیگنال‌ها انجام می‌دهد. 7 مورد از این معاملات سودآور و 3 مورد ضررده بوده:

(7 / 10) * 100 = 70%

وین ریت این تریدر در این ماه 70% است. این به معنای آن است که از هر 10 معامله انجام شده با استفاده از سیگنال‌های فارکس، 7 مورد سودآور و 3 مورد ضررده بوده است.

WIN RATE 70% نشان‌دهنده‌ی عملکرد خوب این تریدر و سیگنال‌های فارکس مورد استفاده او است.

فرض کنید تریدر دیگری در 10 معامله با استفاده از سیگنال‌های فارکس فقط 4 معامله سودآور و 6 معامله ضررده داشته باشد.

(4 / 10) * 100 = 40%

WIN RATE  این تریدر فقط 40% است. این نشان‌دهنده‌ی عملکرد ضعیف این تریدر و عدم اعتبار سیگنال‌های فارکس مورد استفاده او است.

WIN RATE را با درصد نشان می دهند. پس به دنبال استراتژی های معاملاتی و سیگنال فارکس معتبری باشید نرخ برد بالایی داشته باشد.

استفاده از وین ریت در بازارهای مالی

فرقی نمی کند در چه بازاری فعال هستید. وین ریت ذر بازارهای مالی شبیه به یکدیگر عمل می کند. یعنی وین ریت در معاملات فارکس با وین ریت در بورس و وین ریت در ارز دیجیتال شبیه به هم محاسبه می شود.

 

وین ریت در فارکس

به زبان ساده، وین ریت در معاملات فارکس نشان می‌دهد که چه تعداد از معاملات شما در بازار فارکس با سود و چه تعداد با ضرر بسته شده است. نه تنها باید وین ریت استراتژی معاملاتی فارکس خود را بررسی کنید بلکه اگر از سیگنال فارکس استفاده می کنید، بررسی وین ریت سیگنال فارکس هم برای شما واجب است.

اگر در بروکر فارکس معامله کنید و WIN RATE بالایی داشته باشید، ممکن است از طرف بروکر برای همکاری در زمینه کپی تریدینگ دعوت به همکاری شوید.

همچنین ممکن است از تیم های تحلیل فارکس برای شما دعوت نامه ارسال می کنند تا سیگنال فارکس برای آنها تولید کنید.

یا اگر در یک تیم ترید درخواست عضویت داده باشید، اولین چیزی که از شما میخواهند WIN RATE حساب شما است که باید با سند و مدرک هیستوری (تاریخچه ) معاملات به آنها نشان دهید.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا برای عضویت در تیم‌های ترید یا ارائه سیگنال فارکس، وین ریت باید حتماً بالای 80 یا 90 درصد باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که سودآوری معاملات شما در یک دوره زمانی مشخص، مانند یک ماه یا سه ماه، مهم‌تر از وین ریت است. به عبارت دیگر، بالانس حساب شما در یک بازه زمانی باید حتماً مثبت باشد.

ممکن است در طول معاملات خود ضرر هم بکنید، اما اگر در نهایت سود شما بیشتر از ضررتان باشد، به این معنی است که استراتژی شما سودآور است.

وین ریت بالا، نشان‌دهنده‌ی مهارت و کارایی شما در معاملات است، اما تنها معیار برای سنجش سودآوری نیست. بنابراین، در کنار تمرکز بر روی این فاکتور، به سودآوری معاملات خود در یک بازه زمانی مشخص نیز توجه کنید.

وین ریت در ارز دیجیتال

وین ریت یا نرخ برد در معاملات ارز دیجیتال، همانند فارکس، نشان می‌دهد که چه تعداد از معاملات شما در این بازار با سود و چه تعداد با ضرر بسته شده است. به عبارت ساده به شما می‌گوید که چه قدر در معاملات خود موفق بوده‌اید. اگر سیگنال ارزدیجیتال دریافت می کنید، حتما نرخ برد معاملات آن منبع سیگنال را با بررسی سیگنال ها در گذشته، محاسبه کنید.

نکته مهم که در بازار ارزدیجیتال نسبت به فارکس باید توجه داشته باشید، انتخاب صرافی ارزدیجیتال مناسب است. چرا که حتی اگر وین ریت بالایی در کریپتو داشته باشید ولی صرافی شما در نقاط حد سود حد ضرر معامله شما را نبندد و اختلاف قیمت بالایی بین سفارشات داشته باشد و قیمت لیز بخورد، تمام تلاش های شما به فنا می رود.

اگر در اسپات یا فیوچرز ارزدیجیتال معامله می کنید، بررسی بیتکوین و اتریوم را در اولویت قرار دهید. چرا که این 2 ارز حجم معاملات بالایی دارند و قیمت آنها کمتر دستکاری می شود. با رعایت این نکته و چیدن یک استراتژی معاملاتی درست می توانید به وین ریت خود و پول قابل توجهی در بازار ارزهای دیجیتال برسید.

استفاده از وین ریت در بازارهای مالی

وین ریت در پلتفرم معاملاتی

وین ریت در پلتفرم های معاملاتی مثل متاتریدر به راحتی قابل اندازه گیری است. پلتفرم‌های معاملاتی مختلف، ابزارهایی برای محاسبه WIN RATE ارائه می‌دهند.

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این ابزارها، WIN RATE خود را در بازه‌های زمانی مختلف، مانند روزانه، هفتگی و ماهانه، رصد و پایش کنند.

برای دیدن وین ریت خود در متاتریدر به منوی Terminal بروید و سپس وارد Account History شوید. بر روی یکی از معاملات خود راست کلیک کنید و گزینه Custom period را انتخاب کنید. حال بازه زمانی موردنظر خود را انتخاب کنید. بازه های 1 ماهه و 3 ماهه در بین تریدرها بیشترین کاربرد را دارد.

پس از انتخاب بازه زمانی، دکمه ok  را بزنید و save as detailed Report را کلیک کنید. سپس محلی که می‌خواهید گزارش معاملات خود را در آن ذخیره کنید، را در سیستم فایل خود انتخاب کرده و بر روی Save کلیک کنید. بعد از ذخیره، صفحه گزارش هیستوری شما باز می شود.

وین ریت استراتژی یا وین ریت یک معامله را بررسی کنیم؟

اگر مدتی مشغول به معاملات در بازارهای مالی بوده‌اید، قطعا می‌دانید که برای بررسی روند معاملات، بررسی وین ریت و ریسک به ریوارد در معاملات قبلی، امری ضروری است.

چرا باید وین ریت استراتژی معامله یا وین ریت معاملات خود را بررسی کنیم؟ چون  به معاملات شما نظم میدهد. اگر بدون نرخ برد و فقط به صورت ذهنی و شانسی معامله کنید، امکان موفقیت شما در آینده 2% خواهد بود.  محاسبه این معیار باعث می شود تا قبل از اینکه کاری را انجام دهید اول از خود سوال کنید که، آیا اینکار به موفقیت و کسب سود بیشتر برای من کمک می کند؟ یا یک کار بیهوده است؟

وین ریت استراتژی

زمانی که یک استراتژی معاملاتی را انتخاب می کنید یا یک منبع برای سیگنال سرمایه گذاری انتخاب می کنید، اولین موردی که باید بررسی کنید وین ریت استراتژی است.

برای مثال فرض کنید که شروع می کنید به بک تست گرفتن از استراتژی معاملاتی تان! بک تست گرفتن یعنی بررسی تاریخچه بازار و پیدا کردن نقاط ورود و خروج نسبت به استراتژی تدوین شده!

  • عدد بالای 50% نشان‌دهنده‌ی یک استراتژی معاملاتی خوب است.
  • عدد بین 40% تا 50% قابل قبول است، به شرطی که ریسک به ریوارد و مدیریت سرمایه مناسب باشد.
  • عدد پایین‌تر از 40% نیازمند بررسی و اصلاح استراتژی معاملاتی شما است.

وین ریت معاملات

وین ریت در یک معامله معنی ندارد. مفهومی دیگری تحت عنوان ریسک به ریوارد وجود دارد که برای تک به تک معاملات محاسبه می شود.

برای تعداد زیادی از معاملات، برای مثال 30 معامله یا 10 معامله از کلمه وین ریت استفاده می کنند. وین ریت نشان می دهد که چقدر مجموع 10 معامله سودساز بوده است. ولی ریسک به ریوارد یک مفهوم دیگر است که برای تک معامله حساب می شود.

برای مثال زمانی که شما استراتژی خود را پیاده می کنید. حد سود شما 100 دلار می شود ولی حد ضرر شما 10 دلار تعیین می شود. اینجا حد سود شما 10 برابر حد ضرر شماست. پس به این شکل ریسک به ریوارد را نشان می دهیم. 1:10 . یعنی ما 10 دلار ریسک کرده ایم تا 10 برابر آن معادل 100 دلار را به دست بیاوریم.

قبل از ورود به معامله حتما ریسک به ریوارد را بررسی کنید که آیا آن معامله ارزش وقت گذاشتن دارد؟

هیچوقت وارد معاملاتی نشوید که ریسک به ریوارد منفی دارند. برای مثال معاملاتی که اگر حد ضرر شما 100 دلار است، حد سود شما 50 دلار باشد! اگر این سیستم را پیش ببرید قطعا در آینده کل سرمایه تان را صفر خواهید کرد!

پس به این نکته توجه کنید که ریسک به ریوارد هر معامله را قبل از ورود به معامله بررسی کنید.

نکات مهم در بررسی وین ریت

وین ریت، به عنوان معیاری برای سنجش موفقیت معامله‌گران و استراتژی‌های معاملاتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، در برخی موارد، وین ریت می‌تواند فریبنده باشد و تصویری نادرست از عملکرد واقعی ارائه دهد.در ادامه، به بررسی نکات مهمی در خصوص وین ریت می‌پردازیم که توجه به آنها، به‌خصوص در بازار فارکس، ضروری است.

متاسفانه بازار کلاهبرداری با استفاده از وین ریت بسیار بالا، در حال حاضر بسیار داغ است و معامله‌گران زیادی با نشان دادن وین ریت معاملاتی بالا در حال فریب دادن کاربران هستند.

از وین ریت بالا مخصوصاً در معاملات بازار فارکس برای جذب سرمایه و یا شرکت در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال و آموزش فارکس و یا حتی حضور در کانال سیگنال فارکس استفاده می‌شود.

متاسفانه کاربران هم اطلاعات کافی درباره این موضوع ندارند و بلافاصله بعد از مشاهده وین ریت بالا به این نتیجه می‌رسند که تریدر مورد نظر فوق العاده قدرتمند است و می‌تواند شرایط معاملاتی خوبی را برای وی رقم بزند.

نکات مهم در بررسی وین ریت

برخی افراد سودجو با استفاده از روش‌های متقلبانه، وین ریت خود را به طور مصنوعی بالا نشان می‌دهند. یکی از این روش‌ها، مارتینگل نام دارد. در این روش، معامله‌گر پس از هر ضرر، حجم معامله بعدی خود را افزایش می‌دهد تا ضرر قبلی را جبران کند. این روش در کوتاه‌مدت ممکن است به وین ریت بالا منجر شود، اما در بلندمدت، با افزایش ریسک و احتمال ضررهای سنگین، به شکست و ضرر هنگفت معامله‌گر می‌انجامد.

وین ریت در بازه‌های زمانی کوتاه، مانند یک روز یا یک هفته، می‌تواند گمراه‌کننده باشد. برای ارزیابی دقیق‌تر، بررسی در بازه‌های زمانی بلندتر، مانند یک ماه یا سه ماه، ضروری است.

گاهی اوقات، معامله‌گران بدون بررسی و تحلیل دقیق، صرفاً به دلیل مشاهده WIN RATE بالا، از سیگنال‌ها یا استراتژی‌های معاملاتی دیگران پیروی می‌کنند. این کار، بدون در نظر گرفتن ریسک‌ها و تناسب با شرایط معامله‌گر، می‌تواند به ضررهای سنگین منجر شود.

نرخ برد به تنهایی نمی‌تواند معیار کاملی برای سنجش موفقیت باشد. توجه به ریسک به ریوارد هر معامله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، وین ریت 60% در معاملاتی با ریسک به ریوارد 1:1، با وین ریت 40% در معاملات با ریسک به ریوارد 2:1 قابل مقایسه نیست.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *